1 ژانویه 2024- گزارش بار جهانی بیماری (GBD) که داده‌های 204 کشور و منطقه را در 21 ناحیه از جهان در مورد تأثیر و عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی بررسی کرده است، نشان می‌دهد که علیرغم امکان جهانی عدم ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی، سالانه میلیون‌ها نفر بر اثر بیماری های قلبی عروقی جان خود را از دست می‌دهند.

این گزارش بارها و روندهای جهانی، ملی و منطقه ای CVD از سال 1990 تا 2022 را خلاصه کرده و نشان داد که مرگ و میرهای جهانی ناشی ازCVD از 12.4 میلیون مورد در سال 1990 به 19.8 میلیون مورد در سال 2022 افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، که به‌روزرسانی مطالعه 2022 GBD است، این یافته‌ها «نیاز فوری به اقدام جهانی برای ایجاد استراتژی‌های بهداشت عمومی، انتشار اطلاعات و اجرای برنامه‌های بهداشتی در کشورهای سرتاسر جهان - به‌ویژه کشورهایی که در مناطقی از جهان قرار دارند که دسترسی به آن‌ها سخت است- را نشان می‌دهد».

برخی از علل اصلیCVD عبارتند از فشار خون بالا، کلسترول بالا، خطرات تغذیه ای و آلودگی هوا.

علیرغم نرخ بالای بیماری های قلبی عروقی در سراسر جهان، مناطقی که بیشترین میزان مرگ و میر CVD را دارند شامل آفریقا، آسیا، اروپا و خاورمیانه هستند.

نویسنده ارشد این مقاله، دکتر Gregory A. Roth، دانشیار بخش قلب و عروق و مدیر برنامه معیارهای سلامت قلب و عروق در موسسه سنجش و ارزیابی سلامت در دانشگاه واشنگتن، گفت: بیماری های قلبی عروقی یک چالش مداوم هستند که منجر به تعداد زیادی مرگ زودرس اما قابل پیشگیری می شوند.

او افزود: درمان‌های ارزان و مؤثر بسیاری وجود دارد. ما می دانیم چه عوامل خطری را باید شناسایی و درمان کنیم. انتخاب های سالم ساده ای وجود دارد که افراد می توانند برای بهبود سلامت خود انجام دهند. این اطلس اطلاعات دقیقی را در مورد اینکه کشورها در تلاش برای پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی عروقی در کجا قرار دارند، ارائه می‌دهد.

این تحقیق بر روی 18 بیماری قلبی عروقی متمرکز شد و 15 عامل خطر اصلی را شناسایی کرد که در سه گروه طبقه بندی می شوند:

· محیطی: آلودگی هوا، آلودگی هوای خانگی، قرار گرفتن در معرض سرب، دمای پایین و دمای بالا.

· متابولیک: فشار خون سیستولیک، کلسترول LDL، شاخص توده بدن، گلوکز پلاسما ناشتا و اختلال عملکرد کلیه.

· رفتاری: رژیم غذایی، سیگار کشیدن، دود دست دوم، مصرف الکل و فعالیت بدنی.

دکتر والنتین فوستر، نویسنده ی این مقاله، رئیس بیمارستان قلب کوه سینا فوستر، پزشک ارشد بیمارستان کوه سینا و سردبیر مجله کالج آمریکایی قلب و عروق، گفت: «ما سازمان همکاری جهانی بار بیماری های قلبی عروقی را سه سال پیش برای کمک به ارائه تحقیقات پیشرفته در خط مقدم جامعه جهانی قلب و عروق تشکیل دادیم، ما هیجان‌زده‌ایم که سالنامه ۲۰۲۳را به‌عنوان یک شماره اختصاصی در مجله ی کالج آمریکایی قلب و عروق منتشر می‌کنیم تا واقعیت‌های خطرCVD  را به اطلاع همه برسانیم و الهام‌بخش استراتژی‌هایی برای جهانی سالم بدون بیماری های قلبی عروقی باشیم».

طبق این نتایج، کشورهای اروپای شرقی بالاترین میزان مرگ و میر کلی CVD استاندارد شده بر اساس سن را به خود اختصاص دادند در حالی که کشورها در منطقه ی استرالیا کمترین میزان مرگ و میر کلی CVD استاندارد شده با سن را به خود اختصاص دادند.

سایر یافته های این گزارش عبارتند از:

· بیماری ایسکمیک قلبی همچنان علت اصلی مرگ و میر CVD در سراسر جهان باقی مانده است.

· عاملی که بیشترین سهم را در سالهای از دست رفته به دلیل مرگ زودرس یا ناتوانی (DALYs[1]) ناشی از بیماری های قلبی عروقی استاندارد شده با سن داشت، "فشار خون سیستولیک بالا" بود.

· خطر رفتاری پیشرو برای DALYs ناشی از بیماری های قلبی عروقی استاندارد شده با سن، "خطرات رژیم غذایی و آلودگی ذرات معلق محیطی"به عنوان خطر اصلی زیست محیطی بود.

· مرگ و میر CVD از 2015 تا 2022 در 27 کشور از 204 کشور و منطقه، افزایش یافته است.

این تحقیق نشان داد که بالاترین میزان مرگ و میر استاندارد شده بر اساس سن ناشی از فشار خون سیستولیک بالا در آسیای مرکزی، اروپای شرقی، شمال آفریقا و خاورمیانه بوده است.

علاوه بر این، این تحقیق مناطقی با بالاترین میزان بار CVD ناشی از خطرات رژیم غذایی مانند آسیای مرکزی، اقیانوسیه و بخش‌هایی از شمال آفریقا و خاورمیانه را شناسایی کرد.

دکتر George A. Mensah، عضو کالج قلب و عروق آمریکا و انجمن قلب امریکا و مدیر مرکز تحقیقات ترجمه و علوم پیاده سازی در موسسه ملی قلب، ریه و خون(NHLBI) ، توضیح داد: شناسایی راه‌های پایدار برای کار با جوامع برای انجام اقداماتی به منظور پیشگیری و کنترل عوامل خطر قابل اصلاح بیماری قلبی برای کاهش بار جهانی بیماری های قلبی عروقی، ضروری است.

وی افزود: «سالنامه 2023 ، منبع مهمی برای استفاده از داده‌های مرتبط محلی برای اطلاع‌رسانی برای اقدامات در سطح محلی برای داشتن جوامعی سالم و پر رونق است.»

همکاری جهانی بار بیماری های قلبی عروقی در سال 2020 با همکاری مجلات کالج آمریکایی قلب، موسسه سنجش و ارزیابی سلامت در دانشگاه واشنگتن و موسسه ملی قلب، ریه و خون، راه اندازی شد. این مطالعه در مجله American College of Cardiologyمنتشر گردید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2023/dec/leading-risk-factors-of-cardiovascular-disease-identified.html

 



[1]سال عمر با ناتوانی یاDALYs چیست؟ یکDALY نشان دهنده از دست دادن معادل یک سال سلامت کامل است.DALY برای یک بیماری یا وضعیت سلامتی، مجموع سال های از دست رفته زندگی به دلیل مرگ و میر زودرس(YLLs) و سال های زندگی با ناتوانی(YLDs) به دلیل موارد شایع بیماری یا وضعیت سلامت در یک جمعیت است.